Gisteren stonden er 30 km gepland, maar ik had er finaal 40, omdat ik absoluut de replica’s van de tanks wou bezoeken.

Ik kan jullie verzekeren, geslapen als …

Toch wou ik het omvangrijk tankmonument, Monument Des Chars d’Assaut bezoeken, een ommetje van 5 heen, 5 terug.

Van op dit hooggelegen plateau de cholera aan de Chemin des Dames voerden de Fransen hun eerste tankaanval uit.

Dit gebeurde op 16 april 1917.

Net zoals de Britse poging aan de Somme een jaar eerder had deze aanval weinig succes. Van de 129 tanks vielen er 37 in panne en werden er 57 in brand geschoten.

De logge trage tanks (5km per uur) vormden voor de Duitse troepen,

eenmaal die over hun eerste schrik heen waren (zij hadden dit monster ook nog nooit gezien !),

een dankbare schietschijf.

Ik ben dus fris en monter voor het starten van dag 18.

Vandaag vertrek ik vanuit Reims, de hoofdstad van de Champagne.

Deze morgen eerst nog eens tot bij de kathedraal geweest. Ik had gisterenavond lijk niet veel goesting meer.

Men is hier nu gewoon om de flessen te laten knallen, honderd jaar geleden knalde er echter wat anders.

Reims werd in 1914 ingenomen door de Duitsers maar kort erna opnieuw verdreven door het vijfde Franse leger.

De stad werd tijdens de rest van de oorlog voortdurend gebombardeerd vanuit de nabije Duitse stellingen.

Reims werd zo goed als met de grond gelijk gemaakt. Ook de historische kathedraal werd tot puin herleid, uit militaire noodzaak volgens de Duitsers, uit barbaarsheid volgens de Fransen.

Zo voegde Reims zich net als Ieper bij de lijst van martelaarssteden uit WO1.

Ik verlaat Reims, ongetwijfeld de grootste stad op mijn traject (180.000 inwoners) langs hetzelfde kanaal als gisteren.

Het kanaal dat de Aisne met de Marne verbindt telt 24 sluiten, de meeste met zelfbediening.

Het belooft een eerder ééntonige dag te worden, ook weinig oorlogsbeleving.

De eerste 10 km rechtdoor langs het kanaal.

Op het eerste gevoel, na 6 km in de benen,

heeft de lange etappe van gisteren gelukkig weinig sporen nagelaten.

Ik zit vandaag voor een groot stuk op de Via Francigena, alle wegen die naar Rome leiden.

Generaal Estienne was bij de Fransen de voorvechter voor de tank.

Hij was ook mede-ontwikkelaar, en was rotsvast overtuigd van het nut van de tanks om een doorbraak te forceren.

Bij de Britten was dat de toen nog minder bekende Winston Churchil.

Beide hebben ze naderhand hun gelijk bewezen (WO2).

In WO1 echter stond het gebruik en de ontwikkeling nog in de kinderschoenen en waren er nog te veel kinderziekten om van doorslaggevend strategisch belang te zijn.

Gratis water langs het kanaal, draaien maar

wegwijzer !

Ik ben nog altijd juist !

Ik vond de naam niet verkeerd !

Altijd maar rechtdoor !

Sillery : herdenkingsmonument

La necropole nationale de Sillery met in de verte de wijnvelden. Aangezien ik vandaag de hele tijd langs het kanaal loop zijn er zo goed als geen wijnvelden gezien.

Gisteren super veel kilometers gewandeld, vandaag rustiger aan.


Zie ik jou morgen terug?

STRAVA voor vandaag: